afgelasting activiteiten

Woensdag, 13 mei 2020

Op advies van RIVM zijn alle activiteiten, bijeenkomsten, wedstrijden etc. tot 1 september geannuleerd.

.
Om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan en een onhoudbare druk op de zorg te voorkomen, heeft het kabinet gisteravond bekendgemaakt de bestaande maatregelen te verlengen tot en met 28 april. Sportvissers moeten de huidige regels van de overheid dus minstens tot en met 28 april volgen.
Ten aanzien van de hengelsport is er met de persconferentie van gisteren inhoudelijk niks veranderd, behalve dat de bestaande maatregelen – die aanvankelijk tot 6 april golden – nu tot en met dinsdag 28 april van kracht zijn.
Richtlijnen
Sportvisserij Nederland hecht zeer aan de naleving van de onlangs aangescherpte en inmiddels tot en met 28 april verlengde regels, omdat we net als iedereen willen bijdragen aan de bestrijding van het coronavirus. Sportvissers die – mits volledig klachtenvrij – tóch willen gaan vissen om een frisse neus te halen, krijgen van Sportvisserij Nederland het dringende verzoek om maatregelen van de overheden na te leven en hoe dan ook de volgende richtlijnen in acht te nemen:
- Áls je gaat vissen, ga dan in je eentje – ook als je met een boot het water opgaat.
- Kies je stekken bij grote voorkeur in landelijk gebied, zodat je weinig of geen andere mensen tegenkomt.
- Houd je te allen tijde aan de minimale afstand van 1,5 meter.

Vorige week is er een noodverordening gemaakt waardoor ook boa’s van de sportvisserij kunnen toezien op de naleving van de corona-maatregelen en waar nodig ook een proces-verbaal kunnen uitschrijven. Houd je dus netjes aan deze richtlijnen en blijf gezond, dan kunnen we hopelijk snel weer als vanouds sportvissen.

.

Op woensdag 6 mei maakte het kabinet de nieuwe richtlijnen ter bestrijding van het COVID-19 virus bekend. Naar aanleiding van de persconferentie van premier Mark Rutte en minister Hugo de Jonge zetten we de laatste stand van zaken voor de sportvisser op een rij.

Voor de individuele sportvisser verandert er in de nieuwe situatie niets. Blijf dus thuis als jij (of een gezinslid) verschijnselen van griep of verkoudheid vertoont. Ben je klachtenvrij en wil je gaan vissen? Doe dit dan alleen, bij voorkeur in een landelijke omgeving en houd ten minste 1,5 meter (maar liefst meer) afstand tot andere mensen.

Officiële wedstrijden van Sportvisserij Nederland, de hengelsportfederaties en -verenigingen zijn verboden. Vanaf 1 september (onder voorbehoud ontwikkelingen corona) kunnen deze weer worden hervat.

Hengelsportprotocol
De richtlijnen voor georganiseerd sportaanbod door hengelsportverenigingen worden verruimd vanaf 11 mei met betrekking tot activiteiten voor volwassenen. Het organiseren van die activiteiten door verenigingen wordt aan voorwaarden verbonden door een (hengel)sportprotocol. Samen met NOC*NSF en het Minsterie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport wordt op het moment van schrijven invulling gegeven aan dit protocol. Wij hopen hengelsportverenigingen hier volgende week over te informeren.